Hem » Trycksaker » Trycksaker till bröllopet

Trycksaker till bröllopet: Save the Date, inbjudningskort, vigselprogram och festhäfte

Den här artikeln innehåller reklam genom annonslänkar för Amazon.

När ni planerar ert bröllop är trycksakerna mer än bara papper – de är en del av historien ni berättar. Trycksakerna ger era gäster en försmak av vad de kan förvänta sig på er stora dag och blir fina minnen som varar långt efter att festligheterna är över. När ni väljer och designar trycksaker spelar varje detalj en roll i att skapa en sammanhängande och minnesvärd upplevelse. Här går vi igenom allt om vilka trycksaker ni kan tänkas behöva, hur tidigt ni bör skicka ut Save the Date och bröllopsinbjudan, för- och nackdelar med att designa egna inbjudningskort till bröllopet och mycket mer.

Vilka trycksaker behöver man på bröllopet?

Trycksaker till bröllopet kan utgöra en överraskande stor del av er budget. Därför kan det vara bra att börja med att fundera igenom vilka trycksaker ni faktiskt behöver. Här är några av de vanligaste:

  • Save the Date: Ett enkelt kort som ni skickar ut i god tid innan bröllopet för att informera gästerna om bröllopsdatumet så att de kan boka in det i sina kalendrar.
  • Inbjudningskort: Den faktiska inbjudan till ert bröllop. Innehåller all viktig information om er bröllopsdag.
  • Vigselprogram: Information om vad som kommer att hända under vigselceremonin, till exempel psalmer, sångframtränden, diktläsning och liknande.
  • Festprogram: Ett häfte som kan innehålla allt från bordslekar och snapsvipsor till roliga fakta om brudparet eller en kort beskrivning av varje gäst.
  • Skyltar för bordsplacering: En bordskarta ser till att gästerna hittar rätt bord medan namnskyltar hjälper dem att hitta sin plats vid bordet. Skyltar med bordsnummer visar både gäster och personal rätt.
  • Menykort: Ger gästerna information om vilken mat och dryck som serveras under middagen.
  • Tackkort: Skickas ut efter bröllopet för att tacka gästerna för deras närvaro och för eventuella bröllopspresenter.

Längre ner kan du läsa mer om de olika trycksakerna och hur långt innan bröllopet ni behöver skicka ut dem. Beroende på vilken typ av bröllop ni planerar och hur ni vill fira er dag är det inte alls säkert att ni behöver alla trycksaker. Idag är det till exempel inte ovanligt att skicka ut Save the Date digitalt. Många väljer också att göra flera av trycksakerna själva och skriva ut dem hemma för att spara pengar. Tänk igenom vad just ni behöver och prioriterar!

Att välja design och matcha ert bröllopstema

Ni måste förstås inte ha ett bestämt bröllopstema, men det kan ändå vara värt att fundera ett extra varv på designen på era trycksaker. Alltifrån färgval till typsnitt och papper spelar en roll för helhetsintrycket och sätter tonen för ert bröllop. Det är till exempel fint att låta trycksakerna matcha känslan och stämningen som er bröllopslokal och era dekorationer förmedlar. Kanske vill ni att färgen på blommorna i brudbuketten ska gå igen i era inbjudningskort och servetterna till dukningen? Här är ett gyllene tillfälle att låta er personliga smak lysa igenom och att hitta en röd tråd som binder ihop alla detaljer på bröllopet.

Kom ihåg kuvert till trycksakerna

Om man beställer trycksaker online kan man ofta välja att köpa till kuvert i passande storlek i kassan, men det kan vara ett ganska dyrt alternativ och ni kan inte välja färg på kuverten. Vill ni ha någon annan färg än vanliga vita finns det både billiga och väldigt fina kuvert på Amazon. De finns i regnbågens alla färger så att ni enkelt kan matcha bröllopets färgtema, i vanliga storlekar som passar till exempel A5- eller A6-kort och i förpackningar med olika många i varje. De gröna här nedanför hade vi själva till alla kort vi skickade ut inför vårt bröllop!

Tips när du ska beställa trycksaker till bröllopet

När det börjar bli dags att beställa era trycksaker kan det vara bra att tänka på några saker:

  1. Börja i god tid: Avsätt gott om tid för design, korrektur, tryck och utskick. Att skriva adresser för hand tar till exempel väldigt lång tid, särskilt om ni har många gäster.
  2. Beställ extra: Att ha några extra exemplar är alltid en bra idé, för säkerhets skull.
  3. Be om ett prov: Känn på papperskvaliteten och kontrollera trycket innan ni gör en större beställning.
  4. Granska noga: Se över all text för att undvika stavfel. Be även någon annan att kasta ett öga på trycksakerna för att verkligen se till att ni inte missat något.
  5. Tänk på miljön: Välj gärna återvunnet papper eller digitala alternativ för att minska miljöpåverkan.

Beställa färdiga eller göra egna inbjudningskort till bröllop?

Valet mellan att beställa färdiga inbjudningskort eller att ge sig in i designprocessen själv är inte alltid enkelt. Båda alternativen har sina för- och nackdelar, och det bästa valet beror på era personliga preferenser, budget och hur mycket tid ni är villiga att lägga ner.

Med färdiga inbjudningskort får ni bekvämligheten i att snabbt och enkelt kunna välja bland en mängd färdiga designalternativ. Det kommer med flera fördelar, till exempel professionell tryckkvalitet, stora tidsbesparingar och ofta möjligheten att se och känna på prov innan ni beställer en större mängd. En nackdel kan vara att designvalen kan kännas begränsade om ni söker något helt unikt eller specifikt anpassat till ert bröllopstema.

Att designa bröllopsinbjudan själv ger er total kreativ frihet att skapa något som är helt unikt för just er dag. Det kan vara en rolig process som dessutom gör era inbjudningskort väldigt personliga. Det är dock viktigt att vara medveten om att även om det vid första anblick kan verka som ett budgetvänligt alternativ att göra egna inbjudningskort så är det inte säkert att det i slutändan blir billigare än att beställa färdiga kort. Kostnaderna för kvalitetspapper, färg till skrivaren, eventuella designprogram eller verktyg, samt den tid och ansträngning ni behöver lägga ner på inbjudningarna kan snabbt rusa iväg.

Sammanfattningsvis finns det ingen rätt eller fel väg att gå när det kommer till era inbjudningskort. Det viktigaste är att slutresultatet speglar er stil och ger era gäster en försmak av vad de kan förvänta sig på ert bröllop. Oavsett vilket alternativ ni väljer, se till att ni väger för- och nackdelarna noggrant för att göra ett val som ni blir nöjda med.

Olika typer av trycksaker till bröllop

Save the Date-kort

Save the Date-kort är en tradition som ursprungligen kommer från USA, men som på senare år blivit alltmer populär även i Sverige. Det är ett utmärkt sätt att i ett tidigt skede meddela era gäster om ert kommande bröllop, så att de kan boka in datumet i sina kalendrar. Det smarta med Save the Date-kort ligger i enkelheten – ni behöver inte ha alla detaljer på plats innan ni skickar ut det, som var bröllopet ska äga rum eller specifika tider. Det viktiga meddelandet är att bröllopet kommer att ske och att ni vill att mottagarna ska vara en del av er stora dag.

När skickar man ut Save the Date?

Save the Date-kort kan ni skicka ut så tidigt som ett år innan själva bröllopsdagen. Det gäller särskilt om ni planerar ett utlandsbröllop eller ett bröllop under högsäsongen. Att skicka ut Save the Date tidigt ger era gäster gott om tid att planera resor, boka boende och se till att de kan vara med och fira er stora dag.

Att skicka ut fysiska Save the Date-kort är en fin gest som sätter tonen för ert bröllop, men det är viktigt att komma ihåg att det också innebär extra kostnader för tryck, kuvert och porto. Som ett billigare alternativ kan ni överväga att skicka en digital Save the Date. Det finns många kreativa och fina digitala kort som kan delas via e-post, sociala medier eller sms. Det är både ett smart sätt att spara pengar och ett miljövänligt val om ni inte vill skicka ut fysiska kort.

Bröllopsinbjudan – inbjudningskort till bröllopet

En bröllopsinbjudan är ett mer eller mindre formellt meddelande som skickas till familj, vänner och andra gäster för att bjuda in dem till bröllopet. Inbjudan innehåller vanligtvis detaljerad information om vigselceremonin och bröllopsfesten, till exempel datum, tid, plats och eventuell annan viktig information som klädkod och OSA-instruktioner.

Inbjudningskorten är en viktig del av bröllopsplaneringen och ger gästerna all nödvändig information de behöver för att kunna delta vid ert bröllop. Utöver den mest grundläggande informationen om var och när bröllopet hålls kan bröllopsinbjudan även innehålla:

  • Information om eventuella förfester eller brunch dagen efter.
  • Karta eller vägbeskrivning till ceremoni- och festplats.
  • Information om boende för gäster som reser långt.
  • Information om barn är välkomna på bröllopet eller inte.
  • Önskemål om bröllopspresenter.
  • En länk till er bröllopshemsida där ni kan dela ytterligare detaljer och uppdateringar.

Tänk på att vara tydliga i inbjudan för att undvika missförstånd. Sätt er in i gästernas situation och försök att besvara alla tänkbara frågor redan på inbjudningskortet för att slippa svara på samma frågor om och om igen. Det kan vara svårt att få plats med all information på ett litet kort. För att kunna dela med er av mer information kan ni skicka med ett eller flera informationsblad eller skapa en bröllopshemsida där ni kan samla allt som kan vara värt att veta om er bröllopsdag.

När ska man skicka ut inbjudan till bröllopet?

När bröllopsinbjudan ska gå ut beror till stor del på om ni skickat ut en Save the Date innan eller inte. Har ni inte skickat ut en Save the Date bör ni skicka bröllopsinbjudan åtminstone sex månader innan bröllopet. Om ni däremot har skickat ut en Save the Date räcker det att skicka ut inbjudan två till fyra månader före bröllopet. Det ger gästerna tillräckligt med tid att svara på inbjudan och att boka eventuell resa och boende. Om ni planerar ett bröllop där många gäster behöver resa långt eller om ni ska gifta er under högsäsong eller en helgdag (till exempel midsommarafton), kan det vara klokt att skicka dem ännu tidigare.

Vigselprogram

Ett vigselprogram är ett tryckt häfte eller kort som delas ut till gästerna vid själva vigselceremonin. Programmet kan innehålla information om de olika delarna av vigselakten, såsom inmarsch, musikval, diktläsning, sånger, utbyte av löften, ringceremonin och den avslutande utmarschen.

I programmet kan man också skriva ut namnen på brudparet, vigselförrättaren, brudtärnorna, marskalkarna, nära familjemedlemmar och eventuella andra personer som har en speciell roll under ceremonin. Det kan också innehålla texter till dikter eller sånger så att gästerna kan följa med och delta om de vill.

Vigselprogrammet ger inte bara praktisk information utan är också en minnessak som gästerna kan ta med sig hem. Designen på vigselprogrammet kan matcha bröllopets tema och det kan vara så enkelt eller detaljerat som brudparet önskar. Att dela ut vigselprogram är ett fint sätt att göra ceremonin mer personlig och hjälpa gästerna att känna sig mer delaktiga i firandet.

Festhäfte till bröllopet

Ett festhäfte eller festprogram till bröllopet delas ut till gästerna vid middagen. Där kan ni informera gästerna om kvällens händelser, aktiviteter och eventuella speciella moment som kommer att äga rum under festen.

Innehållet i ett festhäfte går att variera i det oändliga och här är det bara fantasin som sätter gränserna. Vanliga saker att ha med i ett festprogram är till exempel:

  • Ett schema för kvällen, inklusive middag, tal, första dansen, tårtskärning och andra traditionella eller unika inslag som brudparet valt att inkludera.
  • Menyn för middagen, med detaljer om varje rätt och eventuell information om tillhörande dryck.
  • Information om underhållningen, såsom namn på live-bandet, DJ:n eller andra uppträdanden.
  • Historier eller roliga anekdoter om brudparet; hur de träffades, frieriet och hur många platser de bott på, till exempel.
  • Tack till familjer, vänner och gäster för deras närvaro. Ett särskilt tack till hedersgäster som brudfölje och toastmaster.
  • Instruktioner om aktiviteter och annat, som gästböcker, fotobås eller hashtags för sociala medier.
  • Information om transport till och från festplatsen eller annan praktisk information som gästerna behöver veta.
  • En kort beskrivning av varje gäst och hur de känner brudparet.
  • Roliga bordslekar, som bingo eller frågesport om brudparet.

Designen och layouten på festhäftet kan ni välja att matcha med bröllopets tema och färgschema, och det kan skapas i en mängd olika format, från ett enkelt blad till mer omfattande häften.

Tackkort efter bröllopet

Tackkort är en viktig del av bröllopsetiketten och ett sätt för brudparet att formellt tacka de som varit en del av deras speciella dag. Tackkort skickas ut efter bröllopet till alla gäster, leverantörer och andra som bidrog till bröllopet som uppskattning för deras närvaro, gåvor och stöd under bröllopsdagen. 

Tackkort kan se ut lite hur som helst men det är vanligt att ha med en bild från bröllopet. Tackkortet kan med fördel innehålla några handskrivna rader som reflekterar parets tacksamhet och kanske även nämner den specifika gåvan eller det sätt på vilket mottagaren bidrog till bröllopet.

När skickar man ut tackkort efter bröllop?

Det är god sed att skicka ut tackkort inom en till två månader efter bröllopet. Det ger brudparet tillräckligt med tid att återhämta sig efter bröllopet och en eventuell bröllopsresa, samtidigt som det fortfarande är tillräckligt aktuellt för gästerna att känna sig uppskattade.

Att skicka tackkort är ett fint sätt att avsluta bröllopsfirandet och stärka banden mellan brudparet och deras gäster. Det är en gest som visar att man värderar den tid, kärlek och de resurser som människor har lagt ned för att göra bröllopsdagen speciell.

Fler trycksaker till bröllopet

Skylt för bordsplacering

En översiktlig skylt som visar gästernas namn och vilket bord de ska sitta vid, hjälper till att organisera sittningen på ett smidigt sätt.

Placeringskort (namnskyltar)

Personliga skyltar som placeras vid varje sittplats för att visa gästerna exakt var de ska sitta vid bordet.

Menyblad

Om ni inte har menyn i ert festhäfte kan ni trycka separata menyblad som läggs på borden eller vid varje plats. Innehåller information om rätterna som kommer att serveras under bröllopsmiddagen, och eventuell tillhörande dryck.

Bordsnummer

Skyltar eller kort som tydligt numrerar eller namnger varje bord, vilket gör det lättare för gästerna att hitta sin plats och bidrar till dekorationen av festlokalen. Bordsnummer underlättar också för eventuell serveringspersonal.

Rulla till toppen